2014. július 1., kedd

Verespatak, Detunáta

Június 14-15-én Verespatakra és a Detunátára kirándultunk. Utunk nagyrészén az Aranyos festői völgyét követve jutottunk el Verespatakra, az egykori jómódú bányászvárosba. Itt van Európa egyetlen, máig fennmaradt római kori aranybányája, amelyet mi is meglátogattunk, megnéztük a sziklába vájt, labirintusszerű bányajáratokat, ahol 2000 évvel ezelőtt, vésővel és kalapáccsal ugyan, de már aranyat bányásztak. A bánya udvarán berendezett szabadtéri múzeumban láthattuk az elmúlt századokban használt felszereléseket, amelyekkel kezdetleges módszerekkel, fáradságos munkával törték, mosták az aranytartalmú kőzetet. Utána a város templomait, jeles épületeit látogattuk meg, köztük azt a házat is, ahol Jókai Mór megszállt verespataki látogatása során. A koraesti órákban Abrudbányával ismerkedtünk, majd másnap reggel innen indultunk a Detunátára, mely az  Erdélyi-Szigethegység egyik kiemelkedő látványossága. Bár néhol hiányos a jelzés, könnyen eljutottunk a csodálatos látványt nyújtó, szabályosan egymás mellé sorakozó, ívelten egymásnak feszülő bazaltoszlopok lábához, majd rövid pihenő után felkapaszkodtunk a tetejére is, ahonnan a környező hegyek látványában gyönyörködhettünk. Hazafelé még körülnéztünk Zalatnán, majd Ompolygyepűn és Magyarigenben álltunk meg az 1848-as forradalom magyar áldozatainak emelt emlékműveknél.(Kovács D. Zsuzsa)